Powrót

NARODOWE CZYTANIE

Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania w przedszkolu

Maluchy z naszego przedszkola bardzo lubią książki. W tym roku z okazji Dnia Głośnego Czytania poznały historię mrówki, która jest bohaterką książki Urszuli Kuncewicz-Jasińskiej i Aleksandra Jasińskiego pt. "Wielkie małe zwierzę". Zafascynowała je także książka pt."Dobranoc, małpko!" (seria z latarką), której autorem jest Joshua George.

Obie publikacje były wspaniałą okazją do ćwiczenia małej motoryki oraz koncentracji uwagi.

Dzieci słuchały, ćwiczyły, a przede wszystkim bardzo dobrze się bawiły. 


Po raz kolejny nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej akcji Narodowego Czytania, której celem jest popularyzacja czytelnictwa i zwrócenie uwagi na bogactwo literatury polskiej. Akcja została zapoczątkowana w 2012 r. i corocznie odbywa się pod patronatem Prezydenta RP.

W tym roku czytaliśmy "Kordiana" Juliusza Słowackiego. Jest to dzieło niezwykle ważne dla nas, Polaków, ale również trudne. Zrobiliśmy jednak wszystko, by chociaż maleńka informacja o utworze została w pamięci młodszych i starszych uczniów. Wysłuchaliśmy fragmentu "Kordiana" w znakomitej interpretacji Pani Kamili Rozwadowskiej. Nasza Pani Psycholog przeczytała bajkę o Janku, co psom szył buty, którą tytułowemu bohaterowi dramatu J. Słowackiego opowiada sługa Grzegorz. Dodatkowe wiadomości - pomagające w pełni zrozumieć czytany fragment - przedstawiły nauczycielki języka polskiego. I nagle okazało się, że tekst, który został wydany 190 lat temu, jest nadal aktualny, a na dodatek - przewrotny.

Oprócz tego Michał Łukasiewicz z klasy VIII przeczytał starszej grupie uczniów list Prezydenta RP Andrzeja Dudy skierowany do czytających "Kordiana". A wszystko odbyło się w miejscu najbardziej odpowiednim dla utworu J. Słowackiego - w sali teatralnej.

Jesteśmy przekonani, że wyjątkowe czytanie fragmentu "Kordiana" pozostanie w pamięci uczniów. Przypominać o nim będzie również okazjonalna przypinka. 

Dziękujemy wszystkim uczestnikom akcji!  (Organizatorzy: BB, AO)


LAPBOOKI

Teczki tematyczne dotyczące omawianych lektur wykonali uczniowie kl. III i VI. Takie prace pokazują innym, że lektury to interesujące książki, więc nie należy się ich obawiać.

Klasa III polubiła "Karolcię" M. Krüger, a VI - powieść R. Kosika "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi".


28 lutego 2024 r. dzieci z klas I -  III i oddziału przedszkolnego uczestniczyły w zajęciach z panią Magdaleną Chołuj – bibliotekarką z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Pionkach. Przez cztery godziny kolejne klasy aktywnie doświadczały tego co można robić z książką. Wszystkim podobał się taniec z lekturą, wiele emocji wzbudziło wąchanie nowych książeczek. Nie zabrakło słuchania śmiesznych historyjek i mądrych opowiadań. Dzieci świetnie się bawiły, a na pamiątkę otrzymały zakładki do książek i pamiątkowe plakietki. Nasz gość został uhonorowany dyplomem i czarodziejskim długopisem.                            

     

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć 


MISTRZOWIE

21 lutego odbył się szkolny konkurs MISTRZ NAJPIĘKNIEJSZEJ WYMOWY JĘZYKA OJCZYSTEGO.

W tym roku uczestnicy konkursu czytali fragment wybranej przez siebie książki. Mieli to zrobić tak, by zachęcić innych do jej przeczytania.

Wyniki konkursu

Mistrz Najpiękniejszej Wymowy Języka Ojczystego

w roku szkolnym 2023/2024

Kategoria I (kl. I-II)

MISTRZOWIE

Jakub Samuś

Kacper Mróz

WICEMISTRZOWIE

Lena Warchoł

Adam Abramowicz

Kategoria II (kl. III-VI)

MISTRZ

Nikodem Wieczorek

WICEMISTRZ

Kacper Pytlak

Kategoria III (kl. VII-VIII)

MISTRZYNI

  Natalia Baran

Wyróżnienia: Aleksandra Rzeszut, Zofia Łukaszewska, Maja Przybyś,

Kornelia Chołuj, Ignacy Leśniewski, Tymon Iwanowski.


Bookflix, czyli pierwszaki polecają do czytania

Pierwsza klasa przygotowała plakat nawiązujący do strony startowej popularnej platformy streamingowej z filmami i serialami, czyli Netflixa. Plakat znajduje się obok biblioteki i zachęca do wypożyczania książek polecanych przez najmłodszych czytelników.


Lubią czytać

Na nowości czekali uczniowie klasy II. Niektórzy skończyli czytać swoją ulubioną serię i pochłaniają inne książki. Tacy czytelnicy to skarb! 


O ważnych sprawach w nieskomplikowany sposób, czyli rozmawiamy

o książkach popularnonaukowych

Ósmoklasiści uczestniczyli w zajęciach, na których rozmawiali o zaletach książek popularnonaukowych. Zapoznali się m.in. z publikacjami z serii "To, o czym dorośli Ci nie mówią", które tłumaczą wiele niezrozumiałych zagadnień w sposób przejrzysty, a dodatkowo z humorem.


Rozplątać poplątane

Wszystko może się pomieszać, nawet emocje. Pomocne w poukładaniu świata uczuć są książki. Wiedzą już o tym uczniowie klasy IV.


CZYTAMY RAZEM Z... !

Każde dziecko z oddziału przedszkolnego ma już swoje czytelnicze konto, a na nim pierwszą książkę wypożyczoną ze szkolnej biblioteki. Takie konto to niezwykła inwestycja - inwestycja we własną przyszłość!

Przed wizytą w bibliotece uczniowie zerówki wzięli udział w spotkaniu czytelniczym, na którym poznali straszliwego Gruffalo oraz sprytną mysz. Historia myszki  rozśmieszyła dzieci oraz zachęciła do rozmowy o pomysłowości, mądrości i inteligencji, dzięki którym mały gryzoń zapewnił sobie nietykalność wśród silniejszych od siebie.

Maluchom spodobała się książka napisana przez Julię Donaldson i zilustrowana przez Axela Schefflera. Zauważyły, że opowieść pt. "Gruffalo" jest rymowana i uznały tę cechę za niezwykle ciekawą. Mogły bowiem czytać "same". Dowiedziały się, że książkę z języka angielskiego przełożył Michał Rusinek, który pisze m.in. książki dla dzieci.

Na zakończenie spotkania uczniowie zerówki poprosili o... kolejne spotkanie.


Dzień Głośnego Czytania

Dzień Głośnego Czytania, który obchodzimy we wrześniu, był okazją do zaprezentowania książek zakupionych w ramach NPRCz, a także do przeczytania niektórych. Wiele nowości już cieszy uczniów w czasie domowych czytelniczych podróży.


NAJLEPSI CZYTELNICY

W październiku rozpoczęła się akcja "Czytelnicze wyzwanie". Skierowana była zarówno do uczniów kl. I-III, jak i IV-VIII. W każdym miesiącu należało przeczytać książkę mającą określone cechy, np. dłuższą niż 100 stron, ze znakiem interpunkcyjnym w tytule. Wyzwanie podjęło kilku uczniów. Do mety dotarły cztery osoby.

Czytelniczy Mount Everest zdobyły dziewczyny: Zosia Łukaszewska z kl. II, Nikola Mazur z kl. III, Natalia Chołuj z kl. V i Ania Zielińska z kl. V.

Czytelnikami roku 2022/2023 zostali:

Kornelia Chołuj kl. I

Amelia Jaworska kl. I

Natan Walaszczyk kl. I

Kacper Mróz kl. I

Szymon Brodowski kl. I

Antoni Grzybowski kl. I

Gabriel Brodowski kl. I

Tymon Iwanowski kl. I

Zofia Łukaszewska kl. II

Hanna Dziekan kl. II

Anastazja Mazur kl. III

Nikola Mazur kl. III

Kryteria przyznawania tytułu: uśmiech, zachowanie w bibliotece szkolnej, kultura słowa, dbałość o książki, oddawanie książek w terminie, pokonywanie trudności, dzielenie się opiniami na temat książek, liczba wypożyczonych książek.

Wszyscy wspaniali czytelnicy zostali nagrodzeni. Książki dla najmłodszych zakupiono z dotacji otrzymanej w ramach NPRCz. 2.0.


(NIE)TYPOWE PASOWANIE NA CZYTELNIKA

Uczniowie pierwszej klasy zostali poddani bibliotecznym badaniom, które potwierdziły, że Pierwszaki są stuprocentowymi czytelnikami.

Badania polegały na zmierzeniu czytelniczej teperatury kandydata na czytelnika, sprawdzeniu, czy jego serce jest gotowe do przeżywania czytanych opowieści oraz sprawdzeniu literackiego wzroku.

O włączeniu Pierwszaków w poczet czytelników decydował ostatecznie dobry Duch Biblioteki. Ponieważ u wszystkich zdiagnozowany został bakcyl czytania, konieczne było wypisanie recept, na których odnotowano m.in. zalecenia dotyczące wypożyczania książek zakupionych dzięki wsparciu finansowemu w ramach NPRCz.


Książka na wakacje

Zgodnie z zaleceniami programowymi Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. biblioteka szkolna umożliwia czytelnikom wypożyczenie książek na okres wakacji. W tym celu należy zwrócić do biblioteki wcześniej wypożyczone lektury i inne książki, najpóźniej do 12 czerwca, aby móc wypożyczyć książki na wakacje.


Otrzymaliśmy wsparcie finansowe w ramach NPRCz 2.0

Nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”.

Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki.

W ramach wsparcia otrzymaliśmy 5 000 zł, w tym 1 000 zł stanowi wkład własny organu prowadzącego. Wysokość pozyskanego wsparcia uzależniona była od liczby uczniów szkoły.

Otrzymane środki finansowe zgodnie z celem programu zostały przeznaczone na zakup nowości wydawniczych i realizację działań promujących czytelnictwo wśród dzieci.